Nüfus Kayıtları (devam) ve Mezarlıklar

Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Müdürlüğü’ne geçen hafta bir e-posta ile başvurdum. Bilgi Edinme Kanunu’na göre bana bir cevap vermek zorundalar. Ancak “gerçek kişiler” için düzenledikleri formu internet üzerinden göndermek mümkün değil. Formdaki bilgileri düzenleyerek gönderdiğimde bana verilen cevap, formun web sayfasındaki formatta doldurularak gönderilmesinin zorunlu olduğu doğrultusunda oldu. Bu durumda faks ile başvuru yapmam lazım; ancak şu anda bunu yapabilecek durumda değilim, Türkiye’ye dönüşte halledeceğim ilk işlerden biri olacak bu. İstediğim bilgi, Müdürlük’teki kayıtların cinsine, eskiliğine yönelikti.

Mezarlıklarla ilgili de bu türden bir bilgiye ulaşmayı denedim internet üzerinden, pek mümkün görünmüyor. Türkiye’deki Müslüman mezarlıklarının şeklen içler acısı halinin kayıtlara da yansıdığını düşünüyor insan ister istemez, özellikle eski harfli mezar taşlarına sahip olanlarının. Diğer yandan benim burada yapmaya çalıştığım işi, bundan yüz yıl sonra başka bir meraklı yapmak istese benden çok daha şanslı olacak galiba, çünkü birtakım yerel idareler web sayfalarında yöre tanıtımlarına mezarlıklarını da ekliyorlar. Bu anladığım kadarıyla birisinin hayata geçirdiği, diğerlerinin de bu örnekten yola çıkarak uyguladığı yeni bir durum. Eksikleri varsa da umut verici elbet, ama internetteki bilgilerin geleceği konusu da ayrıca tartışılabilir.

Ankara’da başlatılan MEBİS isimli bir proje var. MEBİS Mezarlık Bilgi Sistemi’nin kısaltması. Kiosklar aracılığıyla Ankara’nın çeşitli bölgelerinde vatandaş ziyaret edeceği mezarın yerini tam olarak tespit edebiliyor. Bu proje için söylendiğine göre 500.000 mezar kayıt altına alınmış. Ankara Büyükşehir Belediye’sine, projeyle ilgili bilgi isteyen bir e-mail göndermiştim, istediğim bilgini yanıtı şu oldu:

İlgili yazınız ekinde alınan Müsemme Sabuncuoğlu’nun 15.08.2006 ve 55393 numaralı başvuru formunda sorulan Mebis projesi kapsamında 1941 yılından günümüze kadar olan mezarların kime ait olduğu sorgulanabilir. 1800 yıllardaki ölüler bu proje dışındadır.

Mezarlıklar Şube Müdürlüğü…

Bu iyi bir gelişme, bu projenin sanırım en faydalı yanı bu olmuştur. En azından 1941’e kadar olan ölüm kayıtlarının saklandığını biliyoruz.

Yukarıdaki yazıyı, bana gönderilen resmî mektuptan aynen alıntıladım. (Adımın çeşitli devlet kurumlarındaki değişik yorumlarına alışığım aslında ama bu da özgün bir örnek olmuş.) MEBİS benzeri projelerin başka kentlerde (örneğin Gaziantep) uygulandığını biliyoruz. İlgili illerle de yazışarak, sonuçları buraya aktaracağım.

Müsemma Sabancıoğlu

Bir Yanıt to “Nüfus Kayıtları (devam) ve Mezarlıklar”

  1. Fatih Erdem Says:

    Sayın Müsemma Sabancıoğlu,

    ben de diğer arkadaşlarımın dediği gibi köklerimi çok merak ediyorum. bu güne kadar babam amcalarım aile büyüklerimin anlattıklarıyla yetiniyordum. ama artık araştırmaya başladım.ilk olarak kendi nufus kaydımdan başladım ve bana göre ciddi bilgilere ulaştım. örn.artık babamın 1867 doğumlu (nufus kaydımızda 1.sırada yeralıyor) dedesini, onun nufus kaydındada annesinin babasının ismini biliyorum. ve nufus kadındaki birey sıra numarasına göre bütün aile (nufusa kaydettirilmeyen, fazla yaşamadan ölen ve evlenip giden kızlar hariç) büyüklerimin isimlerini ve nufus kayıtlarını biliyorum ve hepsini vatandaşlık numaramdan yola çıkarak sayısal hesaplama ile buldum. ilgilenirseniz paylaşabilirim veyahut belkide sizde biliyorsunuzdur.

    biraz uzun oldu ama bu konuda çok meraklıyım ve hatta bizim kütüğümüzde 1822 doğumlu en büyük dedemin annesi olduğunu düşündüğüm bir kayda bile rastladım (muhtemelen büyük dedemiz annesini de nufusa 6.sırada kaydettirmiş çünkü annesinin adı bu şahısla aynı ve doğumu kendisinden 45 yaş büyük)

    hatta kayıtlarda 1850-1900 arası doğumlu birkaç erkek kaydınada rastladım (belki daha da vardır) ama ilginç olan nufus kayıtlarında sadece isim olarak geçiyorlar soyisimleri yok bana enteresan geldi. örnek verebilirim vatandaşlık no doğrulama ya girin http://tckimlik.nvi.gov.tr/Web/VerifyIdentityNumber.aspx
    ve şu numaraları 48508824414 ve 48505824578 yazın bakalım ne çıkacak

    çok ilginç değilmi

    kısacası başınızı ağrıtmayayım beni yönlendirmenizi istiyorum bilgilendirirseniz sevinirim. çalışmalarınızda başarılar dilerim. iyi günler.

Bir Cevap Yazın

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

Diğer 32 takipçiye katılın

