Nüfus kayıtlarına ulaşmanın bir yolu

Daha önce Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’nde istediğim bilgiden ve MERNİS projesinden bahsetmiştim. MERNİS, şu anda Türkiye’de yaşayan herkesin sahip olduğu TC Kimlik numarasının verilmesine olanak sağlayan, kapsamlı bir proje. Genel müdürlüğün web sayfasında projenin amacı şöyle açıklanıyor:

“Mernis Projesi tüm Ahvali Şahsiye bilgilerini elektronik ortama aktaran ve Ahval-i Şahsiye bilgilerinde meydana gelen her tür değişikliğin ülkenin her tarafına dağılmış 923 merkezden anlık güncellenmesini ve bir ağ üzerinden güvenle paylaşımını sağlayan bir projedir”

MERNİS kapsamında sadece yaşayanlara değil, artık hayatta olmayan kişilere de bir vatandaşlık numarası verilmiş durumda. Bu sayede aile tarihi araştırmalarında mutlaka yapmak gereken ve çoğunlukla “üşenilen” bir işten, nüfus müdürlüğüne gidip kayıtlara bakma işinden kurtulmuş oluyoruz, zira bunu şimdi internetten yapmak da mümkün. Bu bilgiyi ben de yeni, aile tarihi sitesini takip eden bir okuyucudan öğrendim.

Fatih Erdem, kendi ailesinin tarihiyle “soyağacımı çıkarmak istiyorum, bana yardım edin”den çok öte bir merakla ilgilenmiş. Internet üzerinden nüfus kütüklerine ulaşmanın bir yolunu geçen hafta bana gönderdiği e-posta’dan alıntılıyorum. Bu alıntıda yazarın kişisel bilgilerini çıkardım ve iki yerde parantez içindeki bana ait açıklamaları italik yazı ile gösterdim:

“… babamla eskileri konuşurken başlamaya karar verdim. Hareket noktam ise kendi nüfus kayıtlarım oldu. Ben … bilgileriyle kütüğe kayıtlıyım, vatandaşlık numaram: … Buradan hareketle nüfus kütüğümüzde benden önce kayıtlı 91 kişi daha var diye düşündüm (Fatih Bey nüfusuna 92 sıra numarası ile kayıtlı). İşe bilgisayarımda bir excel dosyası açmakla başladım. 92. sıraya kendimi koydum, ve http://tckimlik.nvi.gov.tr/Web/QueryIdentityNumber.aspx sayfasına girdim. Babamın nüfus bilgilerini denemeye başladım ve babamı buldum, sıra numarası 43’tü. Heyecanlandım, doğru yoldaydım. Sonra amcalarım, eşleri, çocukları derken bayağı bir kayda ulaştım. Bir anlamda nüfus defterimiz önümdeydi sanki. Liste şekillenmeye başladı. Bulduklarımın baba isimlerinden hareketle birey sıra no:1’de kayıtlı 1867 doğumlu en büyük dedeme ulaştım. Ulaştığım sonuçlardan gayet memnundum; fakat o da ne? Listede eksiklikler vardı! Bir an için tıkandım, bitmiş miydi? Hemen babama gittim, durumu anlattım. Babam hatırlayabildiği isimleri saydı, o da heyecanlandı. Ondan aldığım isimlerle birkaç kişi daha buldum, ama yine eksikti. Sonra aklıma bir fikir geldi tahmini isimler sorgulayacaktım DİE’den (Devlet İstatistik Enstitüsü) o dönemden bugüne en çok kullanılan erkek ve kadın isimlerine de baktım ve denemeye başladım: Hasan, Hüseyin, Mahmut, Mustafa, Ayşe, Fatma, Hatice gibi. Ve yine doğru tahmin etmiştim, ilerliyordum, liste tamamlanacaktı. Öyle ki artık sadece 5-8-11-12 gibi ilk sıradaki kişiler kalmıştı… Kimdi bu büyüklerim? Yine tıkandım. Tahmini isimlerde bir yere kadardı, beynim karışıyordu, isim hatırlayamaz hale geldim.. Kalkıp iş güç arasında gidip, nüfus defterine bakamazdım şu an için. Biraz ara verdim ama sürekli düşünüyordum. Ya diğer büyüklerime gidecektim nüfusu arayıp rica edecektim, ya da “şu sırada kim?” var diye. Ve sonra ilginç bir şey oldu, bir şey keşfettim: Listedeki şahısların vatandaşlık numaraları arasında sayısal bir düzen vardı. Sıralı iki kişi arasında 2.999.826-2.999.946 sayıları arasında bir fark vardı, yani daha detaylı söylersem aradığınızı bulabilmek için, aradığınız kişi elinizde bulunan kişinin üstünde olması gerekiyorsa vatandaşlık numarasına (2.999.946), (2.999.936), (2.999.926), (2.999.904), (2.999,846), (2.999.836), (2.999.926) (toplam 7 seçenek) sayılarını eklemeniz gerekiyor. Çıkan sonuçları sorgulayın, mutlaka birisine ulaşacaksınız. Ama çok nadir de olsa çıkmazsa iki sayı aralığını tek tek sorgulayabilirsiniz. Aradığınız elinizde bulunan kişinin altında olacaksa çıkarma işlemi yapmalısınız. İnanın ki şaşmıyor, belki zahmetli gibi ama sonuçlarına değiyor.

Artı olarak eski tarihlerde evlenen kızlar vatandaşlık numarasına göre bizim kütükte çıkmazken; benim iki evli kız kardeşim şimdiki soy isimleri ile bizim sayısal vatandaşlık numarası sırasında çıkıyor… Az çok anladığım yeni evlenen kızların vatandaşlık numaraları kendi ailesinin serisine göre veriliyor…”

Fatih Bey’in anlattığı yöntemle ben de kendi nüfus kayıtlarıma kısa sürede ulaştım, nüfus kayıt numarası 1 olan kişiden itibaren herkesi çıkardım. Sanırım bunu herkes, hemen yapabilir. Fatih Bey’e bildiklerini paylaştığı ve burada yayınlamama izin verdiği için tekrar teşekkür ederim.

Müsemma Sabancıoğlu

5 Yanıt to “Nüfus kayıtlarına ulaşmanın bir yolu”

  1. Meryem Çakıroğlu Says:

    Merakımı tetikleyen bir yazı oldu bu ve hemen Fatih Bey’in uyguladığı metodu denedim. Fakat benim için durum o kadar basit olmadı.

    Oncelikle Fatih Bey’in verdiği TC kimlik no sorgulama sayfasında bütün bilgileri eksiksiz girmek gerekiyor. Doğum tarihleri genelde gerçeğinden farklı olan akraba bilgisine ulaşmak mümkün olmadı bu yolla.

    Diğer seçenek olan aile sıra no, cilt no ve birey sıra no bilgilerini girmek de çözemedi bu sorunu. Çünkü birey sıra numaraları birbiriyle ilişki kurulamayacak kadar karmaşık bir şekilde verilmiş bizlere. Örneğin ben ve kardeşlerimin birey sıra numaraları sırayla 291, 292, 297 ve 360. Kardeşlerimin bilgilerine elbette ulaşmam zor olmadı fakat diğer akrabaların dogum tarihi yada anne-baba ismi gibi bilgilere sahip değilsem illa ki birlikte doldurmam gereken isim ve birey sıra no bilgisi yukarıda bahsettiğim sorun yüzünden bana bir sonuç veremedi.

    Diğer bir sorun ise evli kadınların soyadını ve doğum bilgilerini biliyor olmanın yetersiz kalması. Kadının eşinin nüfusa kayıtlı olduğu şehir-ilçe bilgileri yoksa baştan engelleniyor kişinin bilgilerine ulaşmak.

    Geriye TC numarası hesapları kalıyor. Fatih Bey’in bahsettiği şekilde deneysel yolla bulunan TC numaraları, ‘TC no dogrulama’ sayfasında denenerek isim-soyadı bilgisine ulaşılabilir ama bahsettiğim sorunlar hala mevcut.

    Bu durumda iki ihtimal var: ya ben bir şeyleri gözden kaçırıyorum ya da karadenizli nüfus memurları işlerin karışmasında büyük rol sahibi.

    İkinci ihtimalin gücünü yadsımamak gerektiğine inanıyorum. Çünkü bu küçücük kısa araştırma sayesinde benden iki tane olduğunu fark ettim, kağıt üstünde elbet.

    Aynı ana babadan aynı yılda doğan, aynı isimli fakat hem 291 hem 256 birey sıra nolu, iki ayrı TC kimlik numarasına sahip bir Meryem Ç. varmış.
    Kontrol ettim nüfus kağıdımdaki TC kimlik numarası 291 nolu Meryem’e aitmiş. Kardeşimin birey sıra numarası 292 olduğuna göre muhtemelen bu benim :)
    İlginç olacak herhalde, kopyamı belgelerde de olsa sildirtmem gerekecek.

  2. Fatih Erdem Says:

    Meryem hanım,

    vtn.no sorgulama ekranında sadece il,ilçe isim ve soyisimi tam girmeniz gerekiyor (hatta isim ve soyisimlerin ilk üç harfleri bile yetiyor)

    alt bölümde ise ya cilt no ile başlayan yerden ya da isimle başlayan yerden sorgu yapabilirsiniz ikisine birden bilgi yazip sorgu yapamazsınız. zaten o bölümün heme üstünde de yazıyor bu (aynen şu şekilde; Lütfen sağ veya sol sorgulama alanlarından yalnız birini kullanarak işleme devam ediniz.) diye

    ben size cilt no ile başlayan yeri tavsiye ederim çünkü en azından kendi nüfus cüzdanınız elinizde ve cilt no’nuzu ve aile sıra no’nuzu kesin olarak biliyorsunuz. tecrübenizlede sabit ki diğer tarafta baba adını anne adını doğum tarihini kesin tutturmak çok zor bir harf veya bir rakam yanlışı başarısızlık getirir (örn. siz aradığınız kişinin ismini mehmet biliyorsunuzdur ama nüfusa memed ya da mehmed geçmiş olabilir tıpkı fatma’nın fatıma yazılabileceği gibi)

    sonuç olarak sol tarafı deneyin ve bana güvenin daha az uğraşirsınız ama sonuç daha kesindir. örn.siz 292 kardeşiniz 291. olduğuna göre (kalabalık bir aileymişsiniz sanırım) babanızda muhtemelen 150-200 arasıdır. yazın cilt ve aile nosunu başlayın 291 aşağı doğru denemeye eminim bulacaksınız.

    kolay gelsin. sonucu yazmayı unutmayın

  3. Erkan Says:

    guzel bi yontem fakat bu islemi nufus mudurlugu zaten yapiyor. bir dilekceyle soyagacinizi elde edebilirsiniz. ben yaziyi okumaya baslarken soyle bisi dusunmustum. Acaba sadece isim ve soyisim ile arama veya isim soyisim sehir bilgileri ile arama yapabilmek mumkun mu !!!

  4. Fatih Erdem Says:

    bu yöntem zaten kalkıp nüfus müdürlüğüne gidemeyecek olanlar için geçerli yoksa elbetteki bir dilekçe ile alınabilecek bilgilerdir. bahsettiğniz şekilde arama yapamazsınız. sorgu ekranında şehir,ilçe isim soyisimden sonra ya sol taraf yada sağ taraf bilgilerini bilmeniz gerekir

  5. Seyit TUNÇYÜZ Says:

    TEŞEKKÜRLER SOYAĞACI..
    Evet sonunda bende Birey No:1 Numaradan bugün 2007 de doğan yiğenlerime kadar herkesi buldum ve güzel bir liste yaptım..bununlada kalmadım..İka karıyla evlenen amcalarımı, çocuğu doğar doğmaz ölen ve yeni doğan çocuğa da aynı adı koyan akrabalarımı buldum..bir anda kendimi dedektif gibi hissettim..ve öyle bir yol aldımki Babamla başlayıp Babamın anne baba tarafı Annemin anne baba tarafı, eşimini anne baba tarafı derken nerdeyse Bütün Türkiyede yaşayan insanların adını soyadını çıkaracağımdan korktum..herhalde birazda ilerlesem ADEM Babamız ile HAVVA Annemize kadar ulaşacaktım..çok ilginç bir olay ve inanın sabahlara kadar uyuyamadığım günler oldu..ve bulduğum ve halen dünyada olmayan büyüklerim için dua ettim….güzel bir duygu herkese tavsiye ederim…:)

Bir Cevap Yazın

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

Diğer 32 takipçiye katılın

